Po minuloročnej svetovej premiére na festivale v Benátkach, slovenskej predpremiére na jubilejnom 30. ročníku Medzinárodného filmového festivalu Art Film Košice (21. - 28. 6. 2024) a na filmovej prehliadke Be2Can (9. - 16. 10. 2024), prichádza 31. októbra do širokej distribúcie snímka Teória všetkého. Pôvabnou aj tajomnou čiernobielou estetikou presýtený titul predostiera mysteriózny príbeh z fyzikálneho kongresu z roku 1962. Izolované prostredie švajčiarskych Álp postupne odkrýva nevysvetliteľné záhady a pohráva sa s vnímaním reality.
Metafyzická mrazivosť
Štylisticky vycibrený, odvážne filozofujúci noir Timma Krögera sa spolieha na podmanivú čiernobielu estetiku a mysterióznu atmosféru. Príbeh, odohrávajúci sa na pozadí alpského kongresu fyzikov v roku 1962, systematicky rozpúšťa ľudskú racionalitu, spochybnenú reťazcom nevysvetliteľných udalostí vrátane zmiznutia a vraždy. Schéma ako vystrihnutá z príbehov Sherlocka Holmesa sa stretáva s poetikou Alfreda Hitchcocka a jeho protagonistov zavlečených do víru krkolomných udalostí. Snímka sa pomaly prelieva do psychedelickej roviny a skúma koncept viacerých realít, zatiaľ čo sprítomňuje strach, traumu a bezčasie nukleárneho veku. Prostredníctvom postupnej dekonštrukcie fiktívneho sveta film zabieha do tých najhlbších metafyzických otázok.
Multižánrové inšpirácie
Štylistický kľúč a inšpiráciu tvorcovia hľadali vo filmoch zo 40. a 50. rokov. Kľúčovými autormi boli Orson Welles, François Truffaut či Helmut Käutner. Výtvarnú dominantu tak predstavuje ostré a dramatické svietenie. Režisér však nechcel, aby film pôsobil ako eklektická zbierka referencií. Teória všetkého je svojbytné dielo, ktoré chvíľami pripomína Hitchcocka, inokedy temné noiry, a niekedy osciluje k humornému absurdnu. Všetko v prospech ústredného motívu ľudskej existencie. Tvorcovia vyvolávajú otázky, či všetky veci, ktoré sa nám dejú, majú nejakú nadprirodzenú príčinu, alebo jednoducho žijeme v chaotickom a ľahostajnom vesmíre. Zároveň otvárajú pomyselných kostlivcov v skrini, ktorí sa viažu k problematickej a často prehliadanej povojnovej situácii.
Nemecká senzácia
Film zabodoval na odovzdávaní Nemeckých filmových cien (Deutsche Filmpreis). Z celkového počtu šiestich nominácií si odniesol ceny za najlepšiu kameru, scénografiu a vizuálne efekty. Na medzinárodnom festivale fantastických filmov Sitges dostal Cenu kritiky. Pre režiséra, scenáristu a producenta Timma Krögera, ktorý sa primárne živí ako kameraman, je jeho srdcový projekt veľkým úspechom. Režijne debutoval už roku 2014 filmom Zerrumpelt Herz, ktorý ponúka obdobné štylistické postupy, mysterióznu zápletku a zasadenie v minulosti, konkrétne na sklonku 20. rokov 20. storočia. V zatiaľ skromnej filmografii tak možno sledovať istú kariérnu kontinuitu, s ktorou sa v budúcnosti ešte určite stretneme. To sľubuje aj fakt, že film v Nemecku zarobil viac ako pol milióna eur, čo je vzhľadom na artové zacielenie veľký úspech.